четвер, 28 травня 2020 р.

Києве мій

#ДеньКиєва2020
#бібліотеки_соломянки 
#бібліопідвальчик_на_відрадному
#бібліотека_13
#бібліотека_онлайн
#бібліотека_і_карантин
#пісня_про_київ

   Як завжди, у четвер, відбувається чергове заняття клубу пісні "Надія" у бібліотеці 13. Ви вважаєте карантин на заваді? Ні! Сьогодні у нас - пісня композитора І. Шамо на слова Д.Луценка "Києве мій" про любов до рідного міста - прекрасного, любого, величного. А любов відчувають усі.
Музика, що нагадувала чарівний вальс, була написана протягом однієї ночі, а вірші склались не одразу. Досить складно було поетові Д.Луценку знайти відповідні слова, щоб описати красу стародавнього і водночас молодого Києва, самобутній колорит Дніпрових круч, глибоке почуття вірного кохання.
   — «Києве мій!» народилася зовсім несподівано, — зізнавався Дмитро ЛУЦЕНКО. — 1962 року ми йшли весняним Хрещатиком із співаком Юрієм Гуляєвим. Про щось гомоніли. Якоїсь миті нас прикував дивовижної краси колір. То на клумбах розквітали, палахкотіли канни — красиві багряні квіти. Замилувавшись Юра й каже мені: «Ви — поет, ви можете перелити оцю красу в слова, а музика знайдеться. Напишіть мені пісню про канни — рідкісні квіти». Експромтом спалахнули рядки: «В очі дивляться канни …».
Замовлення я прийняв. Щоб дужче надихнутися враженнями, вийшов на Володимирську гірку. Переді мною в усій красі постало справжнісіньке зелене море, яке вигравало ніжними хвилями. Того самого вечора написав слова: «Грає море зелене, //Тихий день догора. //Дорогими для мене //Стали схили Дніпра».
   Потім записав і другий куплет, і третій. А ось із приспівом не виходило ніяк!
Місяць промучився. Коли це одного разу побачив на Хрещатику двох молодят. Хлопець намагався зазирнути в очі коханій і все промовляв: «Ну, як тебе, таку красуню, та й не любити?!». Ці слова й перелились у мій приспів: «Вечорів оксамити, //Мов щастя прибій... //Як тебе не любити, Києве мій!».
   Мені вже вчувалася мелодія пісні. Мигцем побіг до незабутнього Ігоря Шамо. Ігор вловив дух твору, сів за рояль… А невдовзі телефоную Юрію й доповідаю: «Твоє замовлення виконали. Пісня про канни, а точніше — про Київ — готова! Чекаємо!».
   Юрій Гуляєв був найпершим і, либонь, найкращим виконавцем цього твору… Він же порадив композиторові маршовий темп змінити на вальсовий, щоб пісня краще лягала на його голос …
   Так народився один із найкращих українських естрадних шлягерів ХХ сторіччя. Народилася пісня, що стрімко здобула всенародну славу і любов. Звісно ж, першим виконавцем був Юрій Гуляєв, щоправда, в дуеті з Костянтином Огнєвим. Прем’єра відбулася 27 травня 1962 року.
   Після першого виконання пісня перетворилась на неофіційний гімн Києва. А 13 листопада 2014 року на сесії Київради депутати одностайно підтримали рішення про затвердження гімну міста «Як тебе не любити, Києве мій!».
Протягом більш ніж півстоліття пісня «Як тебе не любити, Києве мій!» залишається улюбленою в нашому народі, її перекладено багатьма мовами світу, серед яких англійська, німецька, іврит, китайська, японська.
   Цікаві факти про улюблену пісню. 
 Довгий час вона була неофіційним гімном української столиці, а з 2014 року має офіційно такий статус.
 Мелодія є позивним київського радіо, музичною заставкою телевізійних передач.
 Пісня звучить в київському метрополітені та на залізничному вокзалі.
   У 2006 році національний банк України випустив ювілейну монету номіналом дві гривні, присвячену 85-річчю з дня народження автора тексту пісні Дмитра Луценка. По колу реверса монети розміщено стилізований напис «Як тебе не любити, Києве мій!».
   У 2012 році Укрпошта випустила немаркований конверт з нагоди 50-річчя пісні.
 У 2012 році з нагоди відкриття камерної сцени Національного академічного драматичного театру ім. І.Франка режисер О.Білозуб поставив спектакль «Як тебе не любити, Києве мій!», який було включено до культурної програми Євро-2012, щоб гості столиці змогли в художній формі якомога більше дізнатися про чудове місто Київ.
   Фрагмент мелодії пісні звучить на курантах на Майдані Незалежності.
   Під час святкування Дня Києва 30 травня 2015 року на Софійській площі близько 3 тисяч учасників разом із міським головою Віталієм Кличком взяли участь у встановленні всеукраїнського рекорду із наймасовішого виконання цієї пісні. Акомпанував естрадно-симфонічний оркестр «Київ Классик».
   То як, заспіваємо разом? Приєднуйтесь!

   Текст пісні «Як тебе не любити, Києве мій!»

Грає море зелене,
Тихий день догора.
Дорогими для мене
Стали схили Дніпра,
Де колишуться віти
Закоханих мрій…
Як тебе не любити,
Києве мій!
В очі дивляться канни,
Серце в них переллю.
Хай розкажуть коханій,
Як я вірно люблю.
Буду мріяти й жити
На крилах надій…
Як тебе не любити,
Києве мій!
Спить натомлене місто
Мирним, лагідним сном.
Ген вогні, як намисто,
Розцвіли над Дніпром.
Вечорів оксамити,
Мов щастя прибій…
Як тебе не любити,
Києве мій!





Немає коментарів:

Дописати коментар