вівторок, 5 червня 2018 р.

Хочу бігти за обрій по власне світло…

   Федеріко Гарсія Лорка  — іспанський поет і драматург, відомий також як музикант і художник-графік. Центральна фігура «покоління 27 року», один з найяскравіших і значніших діячів іспанської культури XX століття. 


   В 1921 році виходить у світ перша збірка віршів Гарсіа Лорки. Вона називалася просто: «Книга віршів». Поет пробував сили в різних жанрах: елегія, балада, мадригал, романси, олександрійський вірш, імпресіоністичні замальовки.



   Вірші поета дихають свіжістю, прохолодою андалузького вечір­нього пейзажу. В них  з’являється світ метафоричного споглядання, образного узагальнення поетового мислення, що легко, кольоровими плямами лягає на папір, знаджуючи слух увиразненими контраста­ми, насиченими звуками. Відомі такі наступні збірки Лорки: «Канте хондо» (1931 р.), «Циганський романсеро» (1928р.), героїко-романтична драма «Маріана Пінеда» (1925 р.)


ДОЩ
В дощі є рухома таємниця ніжності,
щось від покірної й привітної заспалості,
з ним прокидається музика сумирна,
і тремтить душа приспаного краєвиду.

Це синій поцілунок, що його земля приймає,
первісний міф, що хоче здійснитись,
кволих неба й землі старече злягання, -
незворушно, - в сутінках безнастанних.

Це світанок плодів, що несе нам квіти
і сповняє нас чистого духу морів,
по ріллі розливає життя, і по душах -
сум по тому, що нам не судилося знати...


   Вагому роль відіграють в поезії Гарсіа Лорки фольклорні симво­ли. Вони відтворюють все багатство й таїну язичницької традиції. Індивідуальна творча манера поета проявляється в цілющій динаміці однозначних, чітких образних типів. 

   Убитий на початку Громадянської війни в Іспанії. Як один із страчених жертв режиму Франко є символом закатованих франкістами та культурний символ ЛГБТ-руху в Іспанії.

МЕМЕNТО

Коли я помру,
покладіть мене й мою гітару
в піскову труну.
Коли я помру,
поховайте мене в руті-м'яті
в миртовім гаю.
Коли я помру,
прапорцем на дах мене поставте
хай помайорю.
Коли я помру.


Бібліотечні джерела:
Гарсія Лорка Ф. Найсумніша радість - М.: Прогрес, 1987р.
Денисова Т. Зарубіжна література XX ст. - К.: Генеза, 2000р.
Зарубіжна література - К.: Грамота, 2006р.
Література XX ст. - К.: Освіта, 1998р.
Фельтіна А. Все про Іспанію - Харьків: Фоліо, 2006р.

Немає коментарів:

Дописати коментар